Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Kumpulan Kata-Kata Mutiara,Quotes, Hikmah Ramadhan 1442 H


“Ramadhan adalah olah raga hati, upaya untuk memperbaiki hati, dengan lapar, dahaga dan ibadah sepanjang hari selama 29 atau 30 hari. Sambutlah Ramadhan dengan hati tanpa benci dan iri dengki.”

[Habib Novel Bin Muhammad Alaydrus]
“Ramadhan bulan Al-Quran diturunkan. Setiap kitab samawi taurat, zabur, injil juga diturunkan dalam bulan Ramadhan. Maka hubunglah hati dengan Al-Quran. Niatkan untuk membaca satu juzuk sehari, hanya dua helai setiap waktu. Setiap niat dilihat ALLAH سبحانه وتعالى, dan ALLAH membuka dan memudahkan segala apa yang diniatkan.”

[Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari]
“Sepanjang Ramadhan, ALLAH mempersiapkan syurga untuk hamba-hamba-Nya yang menjaga dirinya daripada perkara yang buruk, yang tidak mengikuti tatasusila yang telah dianjurkan, yang telah diarahkan oleh ALLAH سبحانه وتعالى. Bermaksud, kalau hamba ini wafat dan meninggal pada ketika itu, maka tempatnya tidak lain dan tidak bukan adalah syurganya ALLAH سبحانه وتعالى, kalau mereka bertemu dalam bulan Ramadhan tersebut.” [Syeikh Mohd Nazrul Bin Abd Nasir Al-Azhari]

 

“Wahai ALLAH, berkatilah kami ketika Ramadhan. Bantulah kami juga padanya untuk berpuasa, bangun malam dan membaca Al-Quran. Wahai ALLAH, kurniakanlah kami bangun malam dan berpuasa di siang harinya secara terbaik. Jadikanlah juga kami sebagai orang dirahmati, mendapat pengampunan dan dibebaskan dari api neraka.

Wahai ALLAH, lepaskanlah leher kami, leher ibu-ibu kami, ayah-ayah kami, pasangan-pasangan kami, zuriat-zuriat kami, guru-guru kami, saudara-saudara kami, orang-orang kami kasihi dan semua orang Islam dari api neraka.”

[Habib Ali Zainal Abidin Bin Abdurrahman Al-Jufri]

“Dalam Al-Quran turut dijelaskan, antara tujuan berpuasa ialah mencapai takwa agar mereka bertakwa. Takwa ialah konsisten atas jalan ketaatan dan meninggalkan maksiat. Banyak cara untuk mencapai takwa, antaranya ialah berpuasa. Ini kerana, puasa ialah perisai diri daripada maksiat dan mujahadah untuk menundukkan syahwat kepada kehendak syarak.”

[Syeikh Prof. Dr. Ali Jum’ah, dalam kitab Majalis Al-Salihin fi Ramadan]

 

“Hanya diharapkan dari Ramadhan ini ialah keredhaan dan pengampunan dosa dari-Nya. Nanti kita keluar dari Ramadhan ini, sebagai insan suci tanpa noda.”

[Syeikh Muhd Zainul Asri Bin Haji Mohd Romli]

DOA UNTUK BULAN RAMADHAN.

“Kami memohon kepada ALLAH menguatkan diri kami untuk menyambut bulan Ramadhan dengan taubat yang benar, hati yang bersih, niat yang jujur dan memperhatikan hak-hak. Dan kami memohon kepada-Nya membantu kami dalam menjalankan puasa dan qiyam serta menjaga kami dari maksiat dan dosa-dosa.”

[Habib Umar Bin Hafidz]

PERBANYAKKAN BERSELAWAT.

“Pada setiap zaman itu dipenuhi dengan hal yang membuat kita resah. Dan tidak akan hilang keresahan tersebut kecuali dengan memperbanyakkan berselawat ke atas Baginda RASULULLAH ﷺ.”

[Habib Umar bin Hafidz]

Sumber: Kalam Ulama

Jalani hidupmu seperti seolah-olah setiap harinya adalah Ramadhan, maka akhirat akan menjadi hari rayamu

"Ramadhan itu seperti teman" Kamu mungkin berjumpa dengannya hari ini, tapi belum tentu kamu bisa berjumpa lagi dengannya dilain waktu

Jauhkan dirimu dari api neraka, walaupun hanya dengan sedekah sebutir kurma

Pertengkaran membuat hati kian menjauh. Jangan biarkan, karena suatu hari nanti, jaraknya tak akan lagi bisa ditempuh...

Kerugian adalah ketika senja kian nampak, namun amalku tak juga beranjak naik

Sumber : Melukisslide

Posting Komentar untuk "Kumpulan Kata-Kata Mutiara,Quotes, Hikmah Ramadhan 1442 H"